Halthed

Der er mange årsager til at heste bliver halte, hyppige årsager til halthed er hestens benstilling/konformation, utilstrækkelig beskæring, forkert anvendelse af hesten hvilket medfører overbelastning, samt kroniske lidelser i bevæge apparatet.

DSC_0441

Hestedyrlægerne ved dyrlægegruppen Frijsenborg foretrækker at halthedsundersøge din hest på hospitalet, hvor forhold og ro giver de bedste omstændigheder for en god undersøgelse. Derved sikres det, at du får en korrekt diagnose og bedst rådgivning samt største sandsynlighed for at hesten bliver haltfri.

En halthedsudredning forløber ofte således: Du ankommer med hesten mellem 7-9, hvor den sættes i boks. Herefter vil dyrlægen typisk gå i gang med halthedsudredningen efter telefonkonsultationerne. Dyrlægen ser hesten mønstret på hård bund i skridt og trav. Hesten ses i longe på hårdt og blødt underlag. Der foretages en bøjeprøve og efter disse undersøgelser har dyrlægen ofte en formodning om hvor smerten kan stamme fra.

DSC_0209

For at sikre at formodningen er korrekt, lægges der lokale bedøvelser (kaldet blokader) i området hvor en evt. smerte kunne stamme fra. Herefter ses hesten igen mønstret ligeud, i longe og evt. bøjeprøve foretages. Hvis hesten er haltfri efter bedøvelsen ved dyrlægen, at smerten stammer fra det område hvor bedøvelsen blev lagt. Herefter vurderer dyrlægen i samråd med ejer typisk om røntgen eller ultralydsscanning skal foretages. Der kan også komme andre diagnotiske hjælpemidler på tale.

DSC_0430

Når diagnosen er fundet, vælges behandling i samråd med ejer, da der er flere forskellige behandlingsformer at vælge imellem. Når hesten er behandlet kan den hentes samme dag efter aftale med en veterinærsygeplejerske eller dyrlæge.

Længden af halthedsudredningen varierer meget fra timer til flere dage, derfor opfordrer vi ejere til halte heste at køre hjem efter aflevering af hesten, da ventetiden kan være lang. Vi holder altid ejere underrettet før vi foretager yderligere bekostelige udredninger såsom røntgen, ultralyds scanning eller videre behandling.