Vaccination og sundhedstjek

Ud over almindelig vaccination mod influenza virus og stivkrampe, tilbyder Dyrlægegruppen Frijsenborg herpes virus vaccinationer og andre mere specielle vaccinationer til heste der har særlige behov (rejser o.l.).

Vi anbefaler som minimum at alle heste, uanset kontakt med andre heste, bliver grundvaccineret og efterfølgende revaccineret mod stivkrampe (Clostridium tetani) årligt.

De fleste hestesportsforbund stiller krav om at heste skal være grundvaccineret og revaccineret mod influenza inden for de sidste 365 dage, men der er særlige krav i forskellige forbund. Vi anbefaler at undersøge med sit eget forbund hvis man er i tvivl.

Heste skal grundvaccineres mod influenza  med to vaccinationer (1.og 2. basisvaccination). Der skal gå 21 til 92 dage mellem de to basisvaccinationer, optimalt 5-6 uger efter første vaccination. Ved at foretage en tredje basis vaccination, mellem 5 måneder og 6 måneder og 21 dage efter 2. basisvaccination, hindrer man at hesten udskiller virus hvis den bliver syg, og sikrer derfor bedst mod smitte i stalden. For heste der påbegynder deres basisvaccination efter 31. december 2012 er 3. basisvaccination påkrævet i henhold til Dansk Rideforbunds regler.

For heste der skal starte internationale stævner i FEI regi gælder særskilte  regler. – se her for nærmere information. www.fei.org

Hos Dyrlægegruppen Frijsenborgs hestedyrlæger er vaccination af en hest, ikke bare et prik med en kanyle. Vi gør meget ud af at se nærmere på hver enkelt hest og sørge for at få snakket eventuelle problemstillinger igennem. Sundhedseftersynet i forbindelse med vaccination kan ofte være med til at opdage problemer og sørge for at fejl bliver rettet i tide. Tandspidser, ubalance i en eller flere hove, hudlidelser eller foder relaterede problemer er nogen af de hyppigste ting vi kontrollerer ved et sundhedseftersyn.

Dyrlægegruppen Frijsenborg anbefaler at føl vaccineres mod influenza fra 5 til 6 måneders alderen, hvis hoppen har været fuldt vaccineret inden foling. Vi anbefaler at føl vaccineres fra 4 måneders alderen hvis hoppen ikke har fulgt et vaccinationsprogram inden foling. Ved vaccination af føl er vi særlig opmærksom på de problemer der er relateret til den helt unge hest, herunder benstilling, ormeforebyggelse, huld og generel udvikling.

Influenza virus har evnen til at forandre sig (mutation), det er derfor vigtig at man hele tiden vaccinerer med de nyeste stammer. Dyrlægegruppen Frijsenborgs hestedyrlæger sonderer hele tiden markedet for at sikre at vi anvender den bedst opdaterede influenza vaccine.

Herpes virus forekommer i mange forskellige former hos heste (bl.a. luftvejsinfektion og virusabort). For at beskytte mod virusabort kan man vaccinere hopper i 5. 7. og 9. drægtighedsmåned. Den drægtige hoppe anbefaler vi desuden at man vaccinerer imod influenza samt stivkrampe 1 måned før foling. For at opnå bedst mulig beskyttelse mod luftvejsinfektioner forårsaget af herpesvirus skal man lade sin hest vaccinere hver 3. måned. Halvårlige vaccinationer mod herpesvirus vil dog give en øget beskyttelse i forhold til ingen vaccinationer. Herpes virus infektioner kan i særlige tilfælde give anledning til nerve relaterede lidelser (eks. lammelser).