Ledbehandling/Sene behandling

Vi foretager led samt sene-behandlinger på hestehospitalet i Hammel.
Behandlingerne skal foregå sterilt dvs. under helt rene forhold. Led og sener er meget følsomme for infektion og risikoen for betændelse mindskes ved at udføre behandlingerne på hesten i hospitalets rene faciliteter.  På laboratoriet foretager vi undersøgelse af udtaget prøver, som er en stor hjælp ved diagnosticering af visse sygdomme.

betaendelse-forben

Dyrlægegruppen Frijsenborgs hesteafdeling råder over mange valgmuligheder indenfor led og sene behandlinger, herunder nævnes kun få af de muligheder som er på markedet.

På dyrehospitalet har vi et selvstændigt IRAP laboratorium, hvor produktet fremstilles og opbevares for de patienter vi har i behandling. IRAP behandling anvender hestens eget immunsystem til at genoprette et sundt led. IRAP fremstilles ud fra hestens eget blod (50 ml) som dyrkes i et specielt medie i varmeskab i 24 timer. Herefter udtages serum som bliver til de portioner der nu kan indsprøjtes i hestens led og som har helt unikke egenskaber. Normalt fremstilles 4-5 doser IRAP pr. gang.
Hos Dyrlægegruppen Frijsenborg har vi haft rigtig god succes med anvendelse af IRAP til halte heste.

Vi anvender ligeledes guldstøv i led til mere kroniske ledskader (Berlock, Goldtreat) hvilket vi har set rigtig god effekt af.

PRP behandlig, som udvindes fra hestens eget blod og fremstilles i laboratoriet, anvender vi primært på sener hvilket hjælper til en hurtigere og pænere opheling af senevævet.

De mere traditionelle produkter til ledbehandling er binyrebark hormon i lav dosis og kunstigt fremstillede ledvæsker.

Dyrlæge og ejer finder i samråd ud af, hvilken behandling der er fordelagtig for den pågældende hest.
Det skal nævnes, at der er stor forskel på forsikringsselskabernes dækning af behandlinger.