Vaccinationer og sundhedstjek

Vaccination

Vi anbefaler en årlig vaccination samt et årligt sundhedstjek. Den almindelige ’paraply-vaccine’ indeholder vaccine mod hundesyge, parvovirus og leverbetændelse, hvor immuniteten holder op til 3 år, desuden vaccinerer vi hundene mod kennelhoste og leptospirose (en zoonose) og hér holder immuniteten kun 1 år. For kennelhoste ser vi endda nogle gange en kortere beskyttelse. Derfor er det altid aktuelt at vaccinere hvert år.

Vores vigtigste opgave er desuden at forebygge og opdage sygdomme, så de ikke udvikler sig. Et år i dyrenes liv svarer til 7 år hos mennesker.

Ved sundhedsundersøgelsen undersøger vi en lang række ting og spørger ind til hundens almenbefindende og generelle trivsel. Der er forskellige ting, der er aktuelle afhængig af hundens alder.

Hvalpe

Hos hvalpene taler vi meget om deres normale udvikling, brugen af de unge dyr, fodring og optimal vækst. Vi undersøger altid en afføringsprøve fra hvalpe, som en del af vores første sundhedsundersøgelse. Selvom hvalpene som regel altid har fået ormekur hos opdrætteren, er det altid aktuelt at undersøge, om der stadig er tegn på orm. Dette gøres ved at se efter æg i en afføringsprøve ved hjælp af et mikroskop. Hvalpe skal også chipmærkes inden de er 4 måneder, hvis de ikke er tatoverede hos opdrætteren. Efterhånden bliver færre hvalpe tatoveret og fra den 3. juli 2011 er tatoveringen ikke længere en gyldig id-mærkning, og tatoverede hunde skal herefter chipmærkes.

Den voksne hund

Når hvalpene er udvoksede kan den egentlige brug af hunden begynde. De er nu egnede til at løbe og cykle med, og mange bliver brugt til enten markprøver, sporarbejde, agility, jagt, hos politiet eller som vagt- og drivende hunde – fx i forbindelse med indfangning eller beskyttelse af græssende dyr. Det siger sig selv at aktive hunde er mere udsat for både skader, men også overfor sygdomssmitte. Overvægt er også i den mest aktive alder et væsentligt problem hos vores hunde, og det håndteres meget nemmere, når det erkendes i tide.

Den ældre hund

Flere aldersbetingede lidelser kan gøre sig gældende for den ældre hund. Gigtlidelser, kredsløbsproblemer og stofskiftelidelser er blot nogle af de ting, vi er meget opmærksomme på, for at sikre en fortsat trivsel på trods af en fremskreden alder. Også vægten kontrolleres, da mange lidelser bliver væsentligt forværret og endda udløst af overvægt.

Vaccination af hunde ved rejser til udlandet

Ved rejse ud af Danmark skal hunde være vaccinerede mod rabies, også kaldet hundegalskab, og skal have udfærdiget et pas, der udstedes af dyrlægen. Der er forskel på forholdsreglerne alt afhængig af, hvor man ønsker at rejse hen. Vi gør blandt andet opmærksom på, at rejse til Norge, Sverige, England m.fl. kræver flere måneders planlægning.

Kravene fra de enkelte lande fremgår af Fødevarestyrelsen hjemmeside.