Tænder

mf

Tanddyrlæge
Mette Fromberg

Katte kan ligeså vel som mennesker have tandproblemer. Dette kan vise sig som dårlig ånde, tandsten, tandkødsbetændelse, parodontose, tandbylder, tandresorptioner mv. Katten vil typisk ikke gå fra foderet selv om den kan have mange smerter fra mundhulen. Dårlige tænder er ikke bare en belastning for dyret pga. smerter. Mundhulen, nærmere betegnet tandkødet, kan også virke som indgangsport for bakterier, der hver gang dyret tygger, spredes med blodet rundt i hele kroppen.

Mange af problemerne kan forebygges med god mundhygiejne, dvs. daglig tandbørstning, tyggeaktivitet, kosttilskud mv. Men for de fleste katte gælder det, at de flere gange i livet får brug for en tandbehandling i narkose, hvor tandsten og plak fjernes fra tænderne og tandkødslommerne. Nogle katte udvikler tandresorptioner, der er en meget smertefuld tilstand, hvor kattens egne celler ”æder” af tandmassen. Sådanne tænder bør ekstraheres. Nogle gange kan man se på tanden, at den er skadet, andre gange kan tilstanden kun påvises med tandrøntgen.

Først når katten er i narkose, kan man lave en regelret, fuldstændig mundhuleundersøgelse. Her kan det blive nødvendigt at tage røntgenbilleder af visse tænder for at få et komplet billede af deres sundhedstilstand. Man skal også screene for tandhalslæsioner på tilsyneladende raske tænder. Efter mundhuleundersøgelsen lægges der en behandlingsplan, som enten udføres samme dag eller evt. af flere omgange alt efter, hvor omfattende behandling, der er påkrævet.